Jumaat, 28 April 2017

Masalah

Setiap cubaan pasti terselit hikmahnya
Setiap masalah pasti ada penyelesaiannya
Setiap dugaan pasti ada sesuatu yg ingin disampaikannya
Setiap detik kehidupan pasti ada ceriteranya
(Fail nk bersastera. Mungkin penulisanku lebih terpengaruh dgn artikel berbentuk FAKTA)

Sejauh mana kita berlari, sejauh mana kita pergi… masalah tak pernah lupa utk menjengah kita. Tanpa mereka, hidup ini seolah-olah tak lengkap. Bukan bermakna hidup kita perlu ada masalah. Tetapi masalah itu sebenarnya mengajar kita utk menjadi seorang yg lebih matang dan dewasa.
Apabila diri tiada masalah sama ada dari segi kewangan, keluarga mahupun peribadi. Kita diuji pula dengan persekitaran. Ada juga yg diuji dgn suasana tempat mereka tinggal atau bekerja. Sungguh, kadang-kadang kita sering merungut, tertekan atau resah dengan masalah. Namun.. percayalah, bila kita berjaya mengatasi dan menyelesaikannya pasti manisnya akan berpanjangan. Banyak yang kita akan temui di sebalik masalah yg berlaku.
Mungkinkah masalah itu sebenarnya berpunca dari diri kita? Atau masalah itu sebenarnya refleksi natijah apa yg telah kita lakukan? Atau apakah yg berlaku itu utk melihat sejauh mana kita bersabar, bertabah dan mengubah diri ke arah yg lebih baik?
Hidup tak akan lepas dari masalah. Kita sahaja yg mampu mengubah masalah tersebut ke arah yg baik atau kita  terus membiarkan diri dibelenggu masalah.
Manusia tak pernah sunyi dari kesalahan dan kesilapan. Kata-kata ini mampu membuat diri kalian positif kembali. Benar, kadang-kadang apa yg diungkapkan tak sehala dgn hati. Kadang-kadang apa yg dilafaz lebih laju dari otak. Berfikir dahulu sebelum melafazkan sukar dilakukan kerana tidak semua manusia mampu utk berfikir dahulu sebelum melafazkannya. Pendek cerita, masalah tak akan hilang jika kita tidak menyelesaikannya. Sama ada membiarkannya, lari atau menyelesaikan masalah itu terpulang kpd diri kita.
Tepuk dada tanya IMAN!
cc prof google!

p/s:  28 April – 7 Mei 2017. Silalah serbu PWTC.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Setiap comment anda amat dihargai. Diharapkan anda meletakkan nama di atas.
Terima kasih..Syukran jaziilan..Xiexie