Sabtu, 16 November 2013

Sesi Ujibakat pendakwah dan pengacara TV (FFPVM)

Festival Filem dan Video Pelajar Malaysia ke 10.. Pernah dengar tak? Nama singkatannya FFPVM 10 ini diadakan buat julung kalinya di USIM. Banyak la aktiviti dan program yg dijalankan seperti pameran, diskusi, forum, bengkel dan sebagainya. Rusdi Ramli, Catriona Ross dan bnyak lagi penggiat seni yg lain bertandang ke USIM. Siapa bertuah dpt la ‘snap’ gmbar dgn mereka ini. Menariknya lagi FFPVM menghimpunkan karya-karya pelajar seluruh Malaysia. Kalau tak silap 200 penyertaan yang dinilai. Semoga berjaya kpd yg bertanding!Malam ni akan diumumkan pemenangnya...
Cukup dulu tentang itu..Penulis sebenarnya dpt ‘request’ drp seorang kawan yang inginkan ceritanya ditulis.haha..
terbaik! 
Alkisahnya, pada 14 Nov 2013 telah diadakan SESI UJI BAKAT PENDAKWAH DAN PENGACARA TV sempena FFVPM ini. Macam gempak ja kan? Memang pun. Mereka ini diuji dengan task menyampaikan berita dlm BM dan English. Seterusnya perlu menjadi pengacara bebas mengacara apa-apa program. Mereka yg layak akn di ‘list’ oleh Alhijrah dan dipanggil jikalau ada program yg sesuai untuk mereka. Betulka? Mcm tu la yg diberitahu kepada kami. Nk dijadikan cerita ada la 4- 5 orang budak-budak fakulti batch penulis yg mencuba nasib. Termasuk la kawan sekelas penulis ini.
Respect la dkt diorang ni sebab berani mencuba. Kami rakan-rakan sekelas menjadi penyokong mereka dan bersorak atau dengan kata lain ‘bising’ diluar apabila giliran mereka bermula. Mana tidaknya ada TV diletakkan di luar untuk kami melihat gelagat dan kepetahan mereka di dalam bilik berita USIM itu. Seriously pelbagai aksi, telatah dan kerenah mereka dpt dilihat oleh kami dari luar. Hilang seketika 'stress' atau tekanan yg melanda jika kalian berada di situ. Ya la..terhibur melihat telatah mereka. 
Gementar atau ‘nervous’. Ini yang ingin dikongsi oleh kawan penulis.
"Dalam  setiap apa yang berlaku kita haruslah bersedia. Dengan kata lain prepare awal. Penting untuk mengelakkan gagap dan ‘nervous’ semasa hari kejadian. Tak kira la uji bakat ka, ‘interview’ kerja ka, presentation dalam kelas ka , semua ini perlukan kita bersedia. Insyallah semua akan berjalan lancar bila bersedia.” cc: to Hidayah Rosali 
Loghat tu loghat penulis. Almaklumla ‘utara mai’. Kwn penulis ini Pahang duk KL. So, pandai-pandai la menukarnya.haha.. Kesimpulannya, untuk adik-adik yang akan menghadapi peperiksaan besar tu yakni SPM dan STPM..
‘Please! Get ready..Prepare yourself..Ok..’ 
Dari segala segi samada mental, jasmani mahupun rohaniah. DUIT perlu ada dan di bawa bersama sentiasa.  Nk tahu klik sini.  Older post 2010. DUIT?
Terima kasih sudi membaca dan klik!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Setiap comment anda amat dihargai. Diharapkan anda meletakkan nama di atas.
Terima kasih..Syukran jaziilan..Xiexie