Ahad, 22 September 2013

TAK-PA

Yg baik jadikan teladan

Yg buruk jadikan sempadan
Sikap TAKPA membinasakan kita... Tgk apa atuk jawab dlm video ni..


Penulis nk update tentang satu kisah yg agak tragis telah berlaku kepada  keluarga penulis.. Alkisahnya bermula apabila kami turun ke kota raya bandar metropolitan yakni KL.. Dengan satu tujuan perjalanan untuk menghantar adik penulis masuk universiti di Shah Alam, kami sempat singgah di sebuah flat di tengah-tengah bandar yg pesat membangun itu. Misinya untuk melawat saudara yg telah lama tidak ketemu.
Nak dijadikan cerita…
Apabila turun dari kereta, emak penulis berdiri berdekatan bawah flat sementara menuggu semua turun dari kereta. Tiba- tiba…. Zappp!! Bumm!!
Semua terkejut plus tercengang ditambah terpegun.. Mak aih… bahasa…Maaf ya cikgu  bhsa Melayu... Ok..sambung balik... 
Rupa- rupanya para penghuni flat ingin menjemput mak kesayangan minum teh ais… Namun yg mendukacitakan caranya sungguh tidak beradab..
Dlm erti kata lain ke mana sivik a.k.a moral mereka terhadap persekitaran dan pengguna lain?
Dibalingnya teh ais yg masih penuh ke bawah… Pandang atas memang tak jumpa dah la sapa yg baling… Kalau nampak gerangan si pembaling  memang tengahari tu penulis cari dan bagi tazkirah cara-cara nk beradab..
Memang menguji kesabaran… Kalau tak free-free ja  mak tercinta disirami air free berperisa teh ais di tengah rembang yg panas tu… Apabila sampai di tingkat atas, sedang kami berjalan menuju ke rumah saudara, kami semua sekali lagi disajikan dengan pandangan agak meloyakan…  Kalau kalian tengok sendiri apa lah respon kalian kan… 
Kulit durian bersepah-sepah di tengah ruang kosong di bawah flat.. Nk kata kenduri memang mustahil lah sebab sampah sarap, tin-tin minuman merata alam.. Kulit durian pula selonggok berderai kt tengah-tengah…
Tolonglah kalau malas sangat nk berjalan buang tak perlu rasanya baling mcm tu…. Apa akn jadi kalau ank kecil tiba-tiba melintas di tengah dan tiba-tiba kulit durian itu dibaling.. Tak ka bersepai kepala? 
Kesian pulak tengok reaksi saudara apabila ditanya ada kenduri ka kat bawah tu? 

Maaf ya...tapi saudara penulis pun akan berpindah ke kawasan yg lebih aman damai setelah rumahnya siap. Alhamdullilah...
Apapun semuanya berbalik pd tanggungjawab.....walau berbakul-bakul dinasihatkan seseorang tapi diri sendiri tak ada tanggungjawab nk berubah, alamatnya ??? Tepuk dada tanya iman...Apa sebenarnya tanggungjawab kita...
p/s: Terima kasih buat saudara mara yg menyambut ketibaan kami… Ada juga yg menumpangkan kami di teratak mereka di Kajang… Terima kasih tidak terhingga diucapkan..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Setiap comment anda amat dihargai. Diharapkan anda meletakkan nama di atas.
Terima kasih..Syukran jaziilan..Xiexie