Selasa, 2 Jun 2015

Royal Floria Putrajaya

Penulis dan kawan-kawan sempat berkunjung ke Presint 4, Putrajaya pada 31 Mei 2015.
Pada mulanya, selepas asar kami ke Putrajaya semata-mata mahu bermain roller blade atau kasut roda. Lupa pula waktu bermain kasut roda di sebelah malam.
Maka, misi menjejakkan kaki ke floria pun bermula. Kawan penulis apabila diajak ke floria. Dikatakan Florida? Mat Salleh betul (Untung Salleh selalu disebut namanya)…
Hot air balloon! Rupanya Floria di bawah antara dua jambatan ini.
Puas mencari tempat meletak kereta. Kereta banyak tak terkira. Di kiri dan kanan.
Mulanya, kami sangka ada event di jabatan kerajaan. Rupa-rupanya, semua pengunjung menuju destinasi yang sama. Baik atas divider, selekoh mahupun sepanjang jambatan kereta diletakkan. Yang paling untung tentulah Hilux. Sebabnya? Pembaca pasti tahu...
Kawan penulis merangkap 'drebar terhormat' pun tak sanggup jalan jauh. Kami pun u-turn jambatan dan cari parking. Sampai dekat dengan tempat floria ja..Pakcik polis kata penuh... Tak boleh masuk!
Cari dan terus mencari..Kami perasan tanah lapang yang penuh dengan kereta buatan manusia. Tawakal terus menuju ke situ. Alhamdulillah....Ada parking juga.
Menyeberang jalan dan terus mencari kaunter tiket. Masyallah...Panjang beraturnya sampai ke jalan... Tapi tak sampai lima minit pun. Janji pembaca sediakan wang secukupnya dan My Kad. Ok!



Tengok betapa ramainya manusia di pintu gerbang!
Tiket masuk ke Floria RM5 bagi dewasa. Berbaloi bagi warganegara kerana macam-macam dapat dilihat di dalamnya. Ada garden, bunga hidup mahupun palsu, galeri, dan mercu setiap negeri. Ada juga ruangan fantasi dan pasu bergerak. Ala, macam orang2 kat sawah. Unik!

Masuk galeri tengok art dulu..Cantik belaka..Ada art yg dapat bronze dll.

Ada macam-macam tema...Memberi inspirasi kepada yg nk hias taman!

Terkilan sebab tak sempat masuk winter spring. Kawan penulis yg update pasal tu ada beritahu kena bayar RM3 jika nak masuk. Lepas pegawai bagi penerangan, boleh snap pic. tak lebih 2 minit. Andai pembaca nak rasa salji buatan manusia, ini lah masanya.

Best!
Keindahan Floria pada sebelah malam dan siang pasti berbeza. Tak boleh tunjuk gambar banyak-banyak sebab pembaca kena rasa sendiri pengalaman ke sana. Penulis dan rakan-rakan pun tak lama dalam tu.. Tak sempat tangkap gambar banyak-banyak sebab masing-masing bateri kong a.k.a habis!
Jadi, penulis menasihati pembaca sekalian pastikan kamera anda dicas penuh ya!
Ya la, penulis pun redah ja hari tu... Habis ke Floria singgah main kasut roda!
Yes, mission complete!!!

p/s: Ada rezeki nanti nak pergi siang pula. Itu pun andai diizinkanNYA...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Setiap comment anda amat dihargai. Diharapkan anda meletakkan nama di atas.
Terima kasih..Syukran jaziilan..Xiexie