Selasa, 17 Jun 2014

BBM1: Kepentingan Pelabelan Produk Kepada Pengguna

Pelabelan produk menerangkan pelbagai informasi atau maklumat penting kepada pengguna. Kebiasaannya, tarikh luput, harga, kandungan, jenis dan lain-lain. Malah, ada juga produk yang meletakkan maklumat tambahan seperti label khidmat pengguna untuk memudahkan pengguna menghubungi pengeluar produk sama ada mengajukan pertanyaan, komen mahupun cadangan penambahbaikan produk tersebut.

Produk mengikut Kamus Dewan edisi keempat ialah sesuatu (barang, perkhidmatan dsb) yang dikeluarkan oleh kilang, atau ditawarkan oleh institusi dsb.

Ini bermakna pelbagai label produk digunakan mengikut justifikasi yang ditetapkan penguatkuasa seperti barangan makanan, kosmetik, elektrik dan sebagainya. Pelabelan produk amat penting sebagai panduan kesihatan atau keselamatan kepada pengguna.
Contohnya, Kementerian Kesihatan telah menguatkuasa undang-undang mengikut Peraturan Makanan 1985 yang mewajibkan pelabelan makanan dalam tin, plastik, kotak dan lain-lain.

Label nama, jenis dan tarikh luput membolehkan pengguna membuat pilihan yang sewajarnya. Misalnya, produk makanan. Ada juga bungkusan seakan sama tetapi nama berbeza. Contohnya, Tango. Pertama kali melihat coklat ini penulis hampir tertipu dengan warnanya yang seakan Cadbury. Label tarikh luput pula penting kepada pengguna untuk memilih dengan sewajarnya. Jika hayat sesuatu produk bertahan lama pasti produk tersebut menjadi keutamaan pengguna.
Ini la coklat Tango.
credit pic: Network foods industries 


Label kandungan yang terkandung dalam sesuatu produk seperti lemak, gula, karbohidrat dan lain-lain penting kepada pengguna yang mengalami masalah kesihatan seperti alahan. Alahan kepada produk tenusu, kacang dan sebagainya dapat mengelakkan pengguna membeli, memakai atau memakan produk tersebut. Pengguna yang sedang mengamalkan diet dapat menentukan jumlah zat makanan yang diambil dan memudahkan mereka memantau jumlah kalori dan tenaga yang sepatutnya digunakan.



Selain itu, label fungsi yang menerangkan tentang kelebihan dan aplikasi tambahan penting kepada pengguna. Kini, pelbagai gajet dan teknologi canggih di pasaran. Penerangan fungsinya memudahkan pengguna dan pengedar membuat pilihan dan menerangkan kepada pelanggan. Ini kerana ada juga model yang sama tetapi yang membezakan model tersebut adalah aplikasi dan data memori yang terdapat di dalamnya. 

Label harga dan label tanda kecekapan tenaga juga memainkan peranan. Pengguna yang bijak pasti mementingkan nilai harga sesuatu produk seiring kos sara hidup yang kian meningkat. Label penilaian tenaga bertaraf 5 bintang keatas barangan elektrik dapat membantu pengguna menjimatkan tenaga dan bil elektrik.

Label tanda halal juga sangat penting kepada pengguna beragama Islam. Pengguna dapat membezakan produk yang diiktiraf halal dan selamat oleh penguatkuasa terlibat. Baru-baru ini isu halal menggemparkan Malaysia. Coklat ternama disahkan mengandungi bahan haram untuk umat Islam. Namun begitu, JAKIM mengesahkan produk tersebut selamat dan halal dimakan kemudiannya. Walau bagaimanapun, pengguna yang yakin dengan kewibawaan JAKIM boleh makan tanpa was-was dan jika sebaliknya pula, elok ditukar ke jenama lain. Persoalannya di sini, jika anda tidak mempercayai JAKIM, siapa lagi yang anda harus percayai? Tepuk dada tanya IMAN.


Kenali logo halal sini


Kesimpulannya, pelabelan produk amat berguna dan penting kepada pengguna. Pengguna prihatin boleh merujuk kepentingan label-label ini di laman web berkaitan seperti KPDNKK, FOMCA dan banyak lagi.

p/s: Semoga penerangan di atas membantu pembaca dalam mengenal pasti kepentingan label produk.


16 ulasan:


  1. rencana yang menarik yg membuka minda pengguna di luar sana...sbg pengguna kita berhak utk menentukn ape yg bakal kita beli..pelabelan sgt penting dlm pemilihan barangan

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju Anna...gunakan hak kita sebagai pengguna..terima kasih sudi membaca ;-)

      Padam
  2. Assalamualaikum..
    tahniah k.Nabila..info yang menarik.
    betul tu..pelabelan produk sangat penting kpd pengguna lbh2 lgi label tanda halal..cz ad jga produk y tiada lbel halal jka kta x teliti dgn baik..:-)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam...semoga bermanfaat buat ain.. betul..pastikan halal yg ori..

      Padam
  3. thanks atas info yg mnrik ni..seriesly bile da bce bru terpikir..heehe...pentingnye pelabelan produk kepada kita..
    gudjob kak..semoge teros maju ^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. thank you miss reyna.. notice and care right ^_^

      Padam
  4. (Y)
    terbaik...infomasi yang berguna kepada yang tidak tahu....

    BalasPadam
    Balasan
    1. sebarkan kepada yg lain...terima kasih ain..

      Padam
  5. Assalamualaikum.
    The best info and important to all user..
    Perlabelan produk adalah penting.. (y)

    BalasPadam
  6. salam,
    Thanks admin.
    This is very helpful information.. :)

    BalasPadam
  7. salam k.bela..artikel yang menarik dan banyak informasi..good job kak!

    BalasPadam
  8. salam..thanks atas info menarik..terbaik r..:)

    BalasPadam
  9. Memang penting label ni..n I'm the one that are very love to see the label..especially yg bhgian kandungan tu, time nk brdiet, tengok bpe banyak karbohidrat ad, kalori ad..
    Psal label halal plak..JAKIM perlu ad saintis sendiri utk siasat papehal pasal halal ni..dgar cite dyeorng hantar kat forensik nk kaji mnde ni..or kite yg salah??tolong btolkan..

    BalasPadam
  10. Slm..thanks for info...

    BalasPadam

Setiap comment anda amat dihargai. Diharapkan anda meletakkan nama di atas.
Terima kasih..Syukran jaziilan..Xiexie