Sabtu, 23 Jun 2012

KANVAS HIDUP






Salam alaik..


Kata org HIDUP bagaikan lukisan di atas kanvas.. Apa yang membezakan kita bagaimana kita mencorakkan lukisan itu supaya berwarna warni atau kelam(gelap). Berwarna -warni cantik dipandang orang dan menceriakan org yg melihat ataupun kelam,pudar warnanya hinggakan org yg melihat rasa muram,sedih, dan hilang semangat...Ya.. Bagaimana kita melihat lukisan itu begitu jugalah dengan hidup ini.. HIDUP memang tidak akan sunyi dari masalah..tapi itulah sebenarnya yg membuatkan HIDUP kita ini bertambah menarik.Firman ALLAH S.W.T bermaksud: Dan sungguh,Kami benar-benar akan menguji kamu sehingga Kami mengetahui orang-orang yang benar-benar berjihad dan bersabar di antara kamu; dan akan Kami uji perihal kamu. – (Surah Muhamad:31).


Masalah sentiasa akan mengelilingi kita TAPI apa yg membezakan kita dengan org lain ialah bagaimana cara kita mengatasinya? Adakah kita mengatasinya atau kita terus membiarkan masalah itu terus menghimpit dan menbelenggu HIDUP kita. Firman Allah SWT dalam surah Al Baqarah, ayat 286 : “Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”

Jadi,setiap masalah pasti ada jalannya. Kadang-kadang kita rasa masalah kita itu sangat besar tapi ketahuilah ada lagi manusia lain yang lebih berat dan besar masalah daripada kita. Allah SWT menurunkan ujian adalah untuk melihat kesabaran hambanya untuk ditingkatkan makam imannya. Ambillah masalah itu secara positif bukan dari sudut negatif. Berusahalah untuk mengatasinya,bersabar dan berdoa pada Allah SWT. Jangan mudah kecewa dan putus asa. InsyaALLAH setiap masalah ada hikmahnya bagi mereka yang benar-benar bersabar dan redha seikhlas hati dengan ujian Allah SWT.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Setiap comment anda amat dihargai. Diharapkan anda meletakkan nama di atas.
Terima kasih..Syukran jaziilan..Xiexie