Jumaat, 29 April 2011

Semanis Senyuman


Assalamualaikum w.b.t…
Dlm sibuk mghadapi final exam..semangat dtg plak untuk mengupdate blog..^_^
Alkisah nk cerita satu perkara yg kalu kita buat atau tak buat ia akn mempengaruhi orang lain..
Apakah itu?? Sehinggakan ad satu lagu yg mjdi kgemaran remaja kita skrg..lirik dia gni “Senyum..tak perlu kata apa-apa”
Ya..Senyum..dgn satu senyuman anda akn membuatkn org lain gembira  dan org yg berdampingan dengan anda selesa ..serta orang yg dirundung kesedihan ceria hatinya..teringat satu ayt bilamana hari-hari gelap itu tiba,
dan senyuman jugalah yang menjadi sinarnya. ^^
Ketahuilah bahawa senyuman itu sedekah..
Rasulullah SAW bersabda bahawa anak keturunan Adam memiliki kewajiban untuk bersedekah setiap harinya sejak matahari mulai terbit.
Seorang sahabat yang tidak memiliki apa pun untuk disedekahkan bertanya, “Jika kami ingin bersedekah, namun kami tidak memiliki apa pun, lantas apa yang boleh kami sedekahkan dan bagaimana kami menyedekahkannya ?”
Rasulullah SAW bersabda, “Senyum kalian bagi saudaranya adalah sedekah, beramar makruf dan nahi mungkar yang kalian lakukan untuk saudaranya juga sedekah, dan kalian menunjukkan jalan bagi seseorang yang tersesat juga sedekah.” (HR Tirmizi dan Abu Dzar).
Dalam hadis lain disebutkan bahawa senyum itu ibadah,“Tersenyum ketika bertemu saudaramu adalah ibadah.” (HR Trimidzi, Ibnu Hibban, dan Baihaqi).
Salah seorang sahabat, Abdullah bin Harits, pernah menyatakan tentang Rasulullah SAW,“Tidak pernah aku melihat seseorang yang lebih banyak tersenyum daripada Rasulullah SAW.” (HR Tirmidzi).
Meskipun ringan, senyum merupakan amal kebaikan yang tidak boleh diremehkan.
Rasulullah SAW bersabda, “Janganlah kamu meremehkan kebaikan sekecil apa pun, sekalipun itu hanya bermuka manis saat berjumpa saudaramu.” (HR Muslim).
Walaupun hati berkocak kegelisahan dan kesedihan..senyumlah..walaupun ketensionan melanda..senyumlah..
**Senyuman itu kadangkala bukan petanda aku ini gembira, Senyuman itu kadangkala hanyalah derita yang kubisukan ceritanya...^^ senyum untuk menutup derita agar mereka tidak mengetahui duka ku..senyum dengan menelan kepahitan hidup agar ia bodeh mendewasakan ku..
Senyumlah....:-)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Setiap comment anda amat dihargai. Diharapkan anda meletakkan nama di atas.
Terima kasih..Syukran jaziilan..Xiexie